هوشمندی در واسط کاربری سیستمهای پیکربندی محصول از نقطه نظر توسعه دهندگان |
کد مقاله : 1090-AISCH2-FULL |
نویسندگان |
مهسا روحی فر *1، ابراهیم خلیل عباسی2، رؤیا زارع فرخادی3 1مؤسسه آموزش عالی رشدیه تبریز 2استادیار، دانشگاه فرهنگیان تبریز 3عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر مؤسسه آموزش عالی رشدیه تبریز |
چکیده مقاله |
سیستمهای وب پیکربندی محصول ابزارهای برخطی هستند که به مشتریان این امکان را میدهند تا در یک محیط تعاملی محصول یا سرویس مورد نظر را بر حسب نیاز و علایق شخصی سفارشیسازی کنند.بدین منظور مشتری با استفاده از واسط کاربری گرافیکی و در طی یک فرآیند پیکربندی ویژگیهای مورد نظر را انتخاب و محصول نهایی را ایجاد میکند.با توجه به اینکه واسط کاربری تنها نقطه تعامل مشتری با سیستم و لذا تولیدکننده است،نقش اساسی در رضایت مشتری و افزایش فروش تولید کننده دارد.هوشمندسازی واسط کاربری یک مفهوم طراحی است که هدف آن بهبود تعامل مشتری با سیستم،انطباق واسط کاربری بر اساس ویژگیهای کاربر و خودکارسازی فرآیندهایی است که بر اساس پیشینه کاربر قابل انجام است.هدف این مقاله مطالعه مفاهیم هوشمندسازی واسط کاربری در سیستمهای پیکربند محصول از نقطه نظر طراحان سیستمها است.بدین منظور با استفاده از روش مصاحبه و پرسشنامه و سپس جمعآوری جوابها،نقطه نظر طراحان از سه جنبه هوشمندی بررسی شد.نتایج تحلیل مشخص کرد که توسعهدهندگان سیستم خودکارسازی را تا حدی که حس استقلال مشتری کاهش نیابد و ارزش افزوده به مشتری القا شود مناسب است؛انطباق تا حدودی زیادی نیاز به دانشی از مشتری دارد و باید تعادل بین واسط کاربری عمومی و منطبق شده به مشتری خاص رعایت شود؛تعامل نیز اگر دانش کاربر در مورد محصول یا سرویس در حال ساخت را افزایش دهد و اطلاعاتی که در اختیار مشتری قرار میگیرد دقیق و خلاصه باشد،مناسب است.هوشمندسازی واسط کاربری باعث افزایش پیچیدگی طراحی سیستمهای وب پیکربندی محصول میشود که باید با ارزش افزوده بدست آمده در تعادل باشد. |
کلیدواژه ها |
سیستمهای وب پیکربندی محصول، هوش مصنوعی، واسط کاربری هوشمند، توسعهدهندگان سیستمهای پیکربندی محصول. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |