روش های یادگیری ترکیبی در آموزش و تربیت فنی ،حرفه ای و مهارتی
کد مقاله : 1026-AISCH2-FULL
نویسندگان
حسن آقابابایی *
پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی
چکیده مقاله
روش یادگیری ترکیبی با شتابی رو به افزایش در حال نفوذ و گسترش در نظامهای آموزش رسمی و غیر رسمی است. بیماری کووید 19 نیز این نفوذ را گسترده تر کرد و سیستم آموزش و تربیت فنی و حرفه ای (آتفح) نیز تحت تاثیر این نفوذ و تغییرات قرار گرفت. گرچه این تغییر سریع اثراتی منفی بر کیفیت سیستم آموزش عملی آتفح داشت اما به ما آموخت که برنامه ریزی دراز مدت و سیاستگذاری در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این مقاله مروری قصد دارد با تعریف اصطلاحات، تاریخچه شکل گیری، الزامات محیط های یادگیری در عصر دیجیتال ، گسترش زمان یادگیری فراتر از زمان رسمی از طریق شبکه جهانی و ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات، روند های اجباری توسعه روش های یادگیری ترکیبی، اجرا، تعیین ضریب نفوذ در مقایسه با دیگر رویکرد ها، کیفیت و ارتباط این روش یادگیری با روندهای نوظهور در آموزش جهانی، به درک و آگاهی از یادگیری ترکیبی خصوصاً در آموزش‌های فرا راهبردی فنی و حرفه ای کمک کنند. روش مورد استفاده و استناد در این نوشتار ؛ مرور و ترکیب یافته ها مبتنی بر جستجو در اینترنت (مقالات عمدتا منبع باز ) پست های وبلاگی توسط محققان با اعتبار بین المللی و منابع منتشر شده در یونسکو و یونیوک ، COL ، OECD ,EC وILO ، مجلات و کتاب‌های این حوزه، با هدف شناخت راهبردی برای استفاده در آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دوران همه‌گیری کووید 19 و پسا کرونا است .
کلیدواژه ها
فنی و حرفه ایی- آتفح- یادگیری ترکیبی- کویید 19
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login